وب سايت شخصي ولي اله ديني : رعايت اخلاق انتخاباتي بعد از انتخابات
دوشنبه، 15 اسفند 1390 - 00:30 کد خبر:155
...حال كه انتخابات مجلس نهم به پايان رسيد، در پاسداشت و تكريم اين حضور مردمي، بايد قدردان و مديون آنها بود ملتي كه همه سختي‌ها را به جان خريده است تا اين انقلاب پابرجا بماند... رعايت اخلاق انتخاباتي فقط در دوران رقابت معنا پيدا نمي‌كند، بلكه بعد از برگزاري انتخابات و مشخص شدن نمايندگان نيز بايد اين اخلاق از سوي همه كساني كه نامزد بودند، رعايت شود...اگر كسي منتخب مردم نشد و مردم به وي راي ندادند نبايد نااميد شود و چنين تصور كند كه صندلي بهارستان متعلق به وي بوده و اين حق از او سلب شده است. بسياري در ادعا مي‌گويند كه بايد بعد از انتخابات رقابت به رفاقت تبديل شود، اما متأسفانه در عمل كمتر شاهد چنين مسئله اي هستيم و ...

ملت ايران با حضور خود در تمام صحنه‌هاي انقلاب، دفاع مقدس، انتخابات، راه پيمائي‌هائي كه براي اعلام وفاداري به نظام جمهوري اسلامي ضرورت دارد و هر اقدام ديگري كه به استقلال ميهن و حفاظت از آرمان‌ها و ارزش‌ها لازم است، همواره به وظيفه خود عمل كرده است .انتخابات مجلس نهم نيز مانند ساير انتخابات گذشته با حضور حماسي مردم به پايان رسيد و برنده واقعي آن ملت عزيز ايران اسلامي است.

اين حضور پرشكوه و پابرجا، لبيك قاطع به فراخوان مقام معظم رهبري است كه مردم شيفته فرزانگي و فرهيختگي او هستند.سلسله سخنان پربار رهبر معظم انقلاب در اين مدت، جايگاه رهبري و ولايت ايشان را والاتر و بالاتر، نشان داد و مردم به پاس قدرداني و شكرانه اين وجود نازنين، به پاي صندوق‌ها آمدند و بار ديگر حماسه‌اي آفريدند تا تاريخ به خود ببالد. 

حال كه انتخابات مجلس نهم به پايان رسيد، در پاسداشت و تكريم اين حضور مردمي، بايد قدردان و مديون آنها بود ملتي كه همه سختي‌ها را به جان خريده است تا اين انقلاب پابرجا بماند.

اينك ذكر اين نكته ضروري است كه رعايت اخلاق انتخاباتي فقط در دوران رقابت معنا پيدا نمي‌كند، بلكه بعد از برگزاري انتخابات و مشخص شدن نمايندگان نيز بايد اين اخلاق از سوي همه كساني كه نامزد بودند، رعايت شود و بعد از اعلام نتايج همه دست در دست هم براي آباداني و پيشرفت كشور در كنار هم تلاش كنند به ويژه آنكه افراد پيروز در عرصه رقابت انتخاباتي مجلس نهم با پرهيز از هرگونه غرور وتكبر در برخوردها و تصميم گيري هاي خود دچار افراط و تفريط نشوند.

آنچه مسلم است خروج از چارچوب‌هاي قانوني، شرعي و عرفي در ايام انتخابات ودرهزينه‌هاي تبليغات انتخاباتي توسط داوطلبان نمايندگي مجلس امري نكوهيده و مذموم است و از اين دسته بدتر، كساني هستند كه از حدود اخلاق و موازين شرعي در تبليغات انتخاباتي تجاوز كرده و براي اثبات خود، به تخريب رقباي خود روي مي آورند. زشتي و زيان بار بودن كار اين افراد، به مراتب بدتر و خطرناك‌تر از كار زشت دسته اول است. آنها به اسراف و تبذير و مصارف نادرست مالي روي مي آورند كه معلول انحرافات فرهنگي و فكري است ولي اينان با تخريب اين و آن نشان مي دهند كه در زيربناهاي فكري و فرهنگي دچار مشكل هستند، چيزي كه علت تمام مشكلات جامعه است. اگر قرار باشد جامعه اصلاح شود، حركت اصلاحي بايد از همين نقطه آغاز گردد.متاسفانه افرادي كه با اينگونه  اعمال و رفتار وارد رقابت انتخاباتي مي شوند ، بعد از برگزاري انتخابات رقابت‌ها و در نوع افراطي آن تخريب‌ها و توهين‌ها همچنان ادامه پيدا مي كند . در حالي كه اگر حضور نامزدها در عرصه ي رقابت فقط به دليل منافع ملي باشد، نبايد شاهد اين‌گونه مسايل باشيم. رفتن به مجلس بايد فقط براي جامه عمل پوشاندن به خواست‌ها و نيازهاي مردم باشد، نه اين كه فردي براي تأمين حقوق شخصي و فردي خويش به مجلس برود كه در اين صورت مشخص است كه ديگر مجلس در رأس امور نخواهد بود.

علاوه بر اين، اگر كسي منتخب مردم نشد و مردم به وي راي ندادند نبايد نااميد شود و چنين تصور كند كه صندلي بهارستان متعلق به وي بوده و اين حق از او سلب شده است. بسياري در ادعا مي‌گويند كه بايد بعد از انتخابات رقابت به رفاقت تبديل شود، اما متأسفانه در عمل كمتر شاهد چنين مسئله اي هستيم و مي‌بينيم بعد از مشخص شدن نتايج، افرادي در فضاي رقابت انتخاباتي باقي مي‌مانند و گاهي تخريب‌ها و توهين‌ها حتي چند ماه بعد از انتخابات ادامه دارد، حال اگر رقابت سنگين‌تر باشد اين داستان براي ماه هاي بيشتري ادامه مي يابد و كدورت و دشمني بيشتر مي نماياند تا جايي كه منطقه اي براي چندين ماه از اين فضا خارج نمي‌شود كه اين وضع هزينه‌هاي زيادي به جامعه تحميل مي نمايد.

پس اگر زماني دريك انتخابات از طرف مردم انتخاب و مورد قبول اكثريت واقع مي شويم همان طوري كه انتظار داريم بقيه رقبا و گروه ها به راي و نظر مردم احترام قائل شوند و پايبند قانون باشند درست در نقطه مقابل آن نيز اگر در انتخابات ديگري بنا به هر دليلي مورد پذيرش اكثريت قرار نگرفتيم آنجا نيز بايد به خواست و اراده مردم احترام بگذاريم و پايبندي خود را در عمل به قانون به اثبات رسانيم  و ضمن حمايت از منتخبين مردم به آنها فرصت كافي بدهيم تا بتوانند درچهار سال آينده نسبت به وعده هاي خود جامه عمل بپوشانند . درارزيابي و نظارت و نمره دادن جانب انصاف را بگيريم و نمايندگان خود را درصدق گفتار و كردارشان و ميزان تعهدشان در اجرايي نمودن و تحقق قول‌ها و وعده‌هايشان مورد سنجش قرار دهيم .