وب سايت شخصي ولي اله ديني : چند توصيه مهم براي بهتر ورزش كردن
شنبه، 14 بهمن 1391 - 15:40 کد خبر:239
اينكه ورزش براي سلامت جسم و روح انسان فوايد بسياري دارد غير قابل انكار است و همه مردم به نوبه خود بافوايد مختلف و متنوع آن آشنايي دارند . علاقه به سلامتي ،نشاط،طراوت وهمچنين تخليه انرژي در وجود انسان ها يافت ميشود و همين دليل ميتواند براي انجام فعاليت ورزشي ،تحرك و شركت در برنامه هاي ورزشي كافي باشد. اما بعضاً به دليل آشنا نبودن با قوانين ورزش كردن دچار آسيب شده و از ورزش رو گردان ميشوند. حال فقط براي يك برنامه ورزشي ساده چند توصيه مهم را در نظر گرفته ايم كه خواندن آن و به كار بستن اين موارد به سلامت بيشتر كمك ميكند.

قال الإمام علي (ع) : (يارب ، يارب ، يارب ، قو على خدمتك جوارحي)
حضرت على (ع) در فرازى از دعاى كميل عرضه مى دارد :
پروردگارا ! پروردگارا ! پروردگارا ! اعضاء وجوارح مرا ، در راه خدمت به خودت، قوى ونيرومند گردان. ( مفاتيح الجنان ، دعاء كميل)

● قبل از ورزش:
۱) اگر برنامه ورزشي شما قرار است در ساعات اوليه صبح باشد حداقل يك ونيم ساعت زودتر از لحظه آغاز ورزش از خواب بيدار شويد تا عضلات شما زمان كافي براي آماده شدن و بيدار شدن را داشته باشند .
۲) قبل از اينكه ورزش كردن را آغاز كنيد خصوصا اگر زمان آن صبح باشد حتماً كمي آب،شير يا آبميوه تازه بنوشيد تا به رفع غلظت خون شما در ساعات اوليه صبح كمك كند.
۳) حركات كششي و نرمشي را حداقل به مدت ۱۵ دقيقه انجام دهيد حتي اگر برنامه ورزشي شما يك پياده روي مختصر باشد.
۴) اگر ميخواهيد بعد از صبحانه ورزش كنيد حداقل يك ساعت فاصله زماني بين صبحانه وآغاز ورزش را رعايت كنيد، به دليل اينكه در اين مدت خون اطراف معده تجمع ميكند تا به هضم سريعتر و راحتتر غذا كمك كند اما براي ورزش كردن شما به حضور خون در عضلات نياز داريد و اين دوگانگي به نفع شما نيست.
۵) باتوجه به وضعيت هوا وفصلي كه درآن به سر ميبريم لباس مناسب با هوا را به تن كنيد وحتما از لوازم ورزشي مرغوب استفاده كنيد چه بسا كه استفاده از لباس و لوازم ورزشي غير استاندارد بيشتر براي سلامت انسان ضرر داشته باشد.
۶) البته در اين قسمت به استفاده از كفش ورزشي مناسب و مرغوب توصيه اكيد مي شود زيرا پا قلب دوم است.
● در حين ورزش كردن:
۱) در حين ورزش كردن آب بخوريد البته در تمام طول ورزش مي توانيد آب بخوريد اما جرعه جرعه و كم كم تا اندازه اي كه فقط گلويي تازه كرده باشيد و بدن هم دچار كم آبي نشود البته مقدار آن مي تواند به دماي هوا هم بستگي داشته باشد.
۲) در حين ورزش به فعل و انفعالات بدن دقت كنيد دردهاي عضلاني اگر در حد مختصر باشد اشكالي ندارد زيرا به خاطر انجام حركات ورزشي است ولي اگر اين دردها به سوزش در عضلات تبديل شود خطرناك بوده و بايستي جدي گرفته شود چون ممكن است عضلات دچار پارگي هاي ريز شده باشد.
۳) دردهاي مفصلي را در حين ورزش كردن جدي بگيريد در شرايطي كه شما در حين انجام حركات ورزشي در مفاصل مختلف بدن احساس درد و ناراحتي كرديد ورزش را متوقف كنيد حتي اگر سابقه ي درد قبلي در آن نقطه را نداشته ايد و بلافاصله با شخص آگاه از علوم ورزشي يا پزشكي در ميان بگذاريد.
۴) حتما با توجه به مقدار ضربان قلب خود در زمان استراحت و فعاليت ورزش كنيد و براي تعيين مقدار فشار تمريني از فرمول سني ورزشي استفاده كنيد.
حداكثر ضربان قلب را مي توانيد از فرمول « 220 منهاي سن » بدست آوريد . ضربان قلب شما در حين ورزش بايد 65 تا 80 درصد اين عدد باشد مثلاً اگر 40 سال سن داريد ، حداكثر ضربان قلب براي شما (180 = 40 - 220 ) بوده كه 65 تا 80 درصد اين رقم ( 144- 117 ) مي شود . بنابراين ضربان قلب شما نبايد از 144 ضربه در دقيقه تجاوز كند ، هم چنين از 117 ضربه هم نبايد كمتر باشد .براي اندازه گيري ضربان قلب خود ، تعداد ضربه هاي قلب را در 6 ثانيه بشماريد و سپس عدد بدست آمده را در 10 ضرب كنيد يا در 10 ثانيه شمرده و در 6 ضرب كنيد . چنان چه هر گونه ناراحتي قلبي داريد ، بهتر است قبل از شروع تمرين هاي ورزشي با پزشك خود مشورت كنيد .
۵) با گروه ورزش كنيد يا حداقل سعي كنيد يك يار تمريني از نظر قد، وزن ، سن و شرايط جسمي و روحي به شما نزديكتر است را انتخاب كنيد تا بيشتر از ورزش كردن خود لذت ببريد و كمتر احساس خستگي كنيد.
۶) ورزش را به مدت منظم در هفته در برنامه خود بگنجانيد و حتما اولويت هايي را هم براي اين برنامه در نظر بگيريد تا اختلالي در اجراي آن ايجاد نشود.
بعد از ورزش
1) بعد از اتمام زمان ورزش حتما براي پايين آوردن دماي بدن و ضربان قلب ۱۰ دقيقه حركات كششي و نرمشي و راه رفتن آهسته را انجام دهيد.
2) در هواي سرد بعد از ورزش بيشتر لباس گرم بپوشيد نه در حين ورزش اين اشتباه را كه بعضي ها در حين ورزش كردن لباس زياد مي پوشند و دماي بدن آنها بالا رفته و بعد از ورزش لباسشان را در مي آورند مرتكب نشويد چون كه در حال ورزش دماي بدن بالا هست و ما به كنترل دما بعد از ورزش در هواي سرد بيشتر نياز داريم.
3) مايعات مانند آبميوه تازه و آب و نوشابه هاي ورزشي را فراموش نكنيد كه البته اين مايعات نيز نبايد سرد و يخ زده باشند تا سلامت ما را تهديد نكند.
4) بعد از اتمام جلسه تمرين قرار جلسه تمرين بعدي را با دوستان و همراهان خود و حتي با خودتان تنظيم كنيد اين كار به منظم بودن بيشتر شما در انجام برنامه هاي ورزشي تان كمك خوبي است.
5) بعد از اتمام تمرين حتما دوش بگيريد اين كار هم به تميز شدن از تعريق ، گرد وغبار و ديگر آلودگي ها مي شود و هم به طراوت بيشتر شما بعد از ورزش كمك مي كند.
6) رژيم غذايي خود را تنظيم كنيد و از خوردن غذاهايي كه سلامتي شما را تهديد مي كند بپرهيزيد سعي كنيد از تمام گروه هاي مواد غذايي خود استفاده كنيد.
7) هميشه غذاهايي را بخوريد كه دوست داريد البته خط قرمز ها را هم رعايت كنيد.
8) از لحظه هايي كه ورزش مي كنيد لذت ببريد تلاش كنيد كه لحظه لحظه ساعات ورزشي شما خاطره انگيز باشد.
9) از خاطرات شيرين زمان ورزش كردن خود براي ديگران تعريف كنيد و آنها را نيز به ورزش كردن دعوت كنيد با اين كار شما به جا انداختن فرهنگ ورزش در بين مردم كمك زيادي مي كنيد. 
موفق و مويد باشيد(ابراهيم شاهرخي)