وب سايت شخصي ولي اله ديني : شيور؛ ميراث طبيعي و فرهنگي
یکشنبه، 21 دی 1393 - 18:45 کد خبر:611
كوه ها با روانه ساختن آب و آبرفت و حتي باد به دامنه ها و دشت هاي پايين دست خود، زمينه را براي استقرار و حيات انسان فراهم ساخته اند. زندگي انسان از همان ابتدا با كوه درآويخته است چنانكه كوه در فرهنگ مردم جاي و جايگاه مهمي يافته است. كوه در ادبيات شفاهي مردم از كليدواژه هاي اساسي است. مردم كوه را ستوده اند و كوه ها اغلب پاي ثبت افسانه ها بوده اند. منطقه كوهستاني قره داغ از بهترين نمونه هاي اين بحث است. كوه الهام بخش شعرا بوده و در شعر شاعران اين منطقه بسيار نشسته است. يكي از عناوين مورد توجه در ارتفاعات قره داغ؛ « شيور» است. شيور در شمال دشت اهر ميراث بزرگ طبيعي و فرهنگي به حساب مي آيد

شيور مجموعه اي از جاذبه هاي طبيعي و تاريخي و اجتماعي را در خود دارد. در بالادست ييلاق عشاير است و در پايين دست روستاهاي آباد. شيور؛ قابليت هاي كشاورزي، دامپروري، گردشگري و معدن را يكجا دارد. در ارتفاعات شيور محوطه ها و آثار تاريخي متعددي وجود دارد كه تعداد قابل توجهي از آنها در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده اند.

شيور با همه اين ها؛ « شيور» است و اكنون اگر پهنه اي براي استخراج معادن باشد و به ويژه ارزش هاي فرهنگي و زيست محيطي آن فراموش شود، اين حركت يكسويه و تك بعدي منجر به نابودي نظام شيور مي شود.

شيور در شعر شعراي منطقه بسيار آمده و چند نظيره با نام او براي حيدربابايه سلام سروده شده است، از جمله؛ « شيورداغينا سلام» اثر منفردي و « شيور آتا» اثر بايرام عبدي. اشعار بارز درباره « شيور» مي تواند توجه و نظر مستقلي را به خود معطوف دارد. ضمن اين كه كوه « ائل داياقي» و « قيزيل قيه» در دامن شيور بن مايه خلق دو نظيره ي « ائل داقينا سلام» و « قيزيل قيه يه سلام» توسط استاد بارز و سيف اله دلخون قرار گرفته است.

شيور با جنبه هاي فرهنگي و اجتماعي و تاريخي متعدد قابليت ثبت ملي به عنوان ميراث طبيعي و فرهنگي را دارد. مانند قله سبلان كه در فهرست آثار طبيعي ملي به ثبت رسيده است.

بهره برداري از معاون شيور براي خود پيشنه اي دارد اما طي سال هاي اخير فعاليت ها گسترش يافته است. از قلندر تا مزرعه و از مزرعه تا جوبند و انجرد. طبق قانون بهره برداران معدن بايد درصد مشخصي از درآمدهاي خود را صرف برنامه هاي فرهنگي در محل بكنند. اميد مي رود مسئولان شهرستان اهر اين موضوع را جدي بگيرند.

منبع:يوخا