وب سايت شخصي ولي اله ديني : با زيبايي‌هاي اهر بيشتر آشنا شويم
دوشنبه، 10 فروردین 1394 - 23:22 کد خبر:638
شهر اهر قبل از اسلام «اوزانلار» نام داشته و اين منطقه به نام «ميمد» مشهور بوده است. بعد از ظهور دين مقدس اسلام به نام اهر يا اهريچ خوانده شد كه حاكم نشين قراداغ بوده است. در سال ۲۳ هجري قمري در زمان خليفه دوم، قواي اسلام به فرماندهي بكربن عبدالله به اين منطقه دست يافتند. در شهرستان اهر، جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي با اهميتي را مي‌توان ديد، به همين سبب اين شهرستان در صنعت گردشگري نيز ايفاگر نقش قابل توجهي است. جنگل‌هاي زيباي ارسباران، چشمه‌هاي آب معدني گازدار عربشاه، آب معدني مشك عنبر و آب معدني آبريس همراه با ساير عوامل طبيعي از جمله دشت اهر و تالاب‌ها و ارتفاعات منطقه؛ چشم‌انداز زيبايي از طبيعت شهرستان اهر را به نمايش مي‌گذارند.


‌آثار تاريخي و نقاط ديدني اهر

 

بقعه شيخ شهاب الدين اهري

 

اين بقعه در پارك شيخ شهاب الدين قرار گرفته و آرامگاه شيخ شهاب الدين محمد اهري – عارف بزرگ قرن هفتم هجري- است. اين بناي تاريخي با معماري اسلامي نشانگر ذوق هنر مردم اين ديار در روزگار گذشته مي باشد. تاريخچه اين بقعه به عصر شاه عباس اول مي‌رسد ولي قدمت بعضي از قسمت هاي آن از جمله حصار سنگي مقبره و درب شرقي به قبل از دوره صفويه (دوره ايلخاني)مربوط مي شود. اين بقعه داراي 1497 مترمربع بوده و ساختماني مشتمل بر خانقاه، مسجد، ايواني بلند، مناره ها و غرفه‌هاي متعدد است از سال 1374 ه.ش. از قسمت خانقاه اين بنا، بنا به عرفاني بودن بنا، بعنوان موزه ادب و عرفان شيخ شهاب الدين اهري استفاده مي‌شود كه در سطح كشور در نوع خود اولين موزه بوده و در حال حاضر شامل سه سالن و يك صحن است. در سالن‌ها، اشياي عرفاني از قرن 157 ه.ق. و در صحن سنگ مزارهاي قرن 1511 ه.ق. به نمايش گذاشته شده است.

 

مسجد جامع اهر

 

اين مسجد با 21 گنبد و با طاق‌هاي آجري و ستون‌هاي عريض و استوار يادگاري از دوران سلجوقيان و اتابكان آذربايجان است.

 

خانه دكتر قاسم اهري

‌اين خانه واقع در خيابان حزب الله از قديمي‌ترين خانه هاي موجود در اهر مي باشد. اين بنا داراي سرسرا و اتاق‌هاي متعدد است. زيباترين قسمت بنا نورگيرها و تزئينات داخل آن است‌ و در سال‌هاي اخير قسمت‌هايي از بنا آسيب ديده است كه بوسيله سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان در دست مرمت و استحكام بخشي است و در سال 84 پاركي به نام پارك دكتر قاسم اهري در مقابل اين بنا توسط شهرداري اهر احداث شده و مورد بهره برداري است.

 

سد ستارخان اهر

 

‌اين سد در 15 كيلومتري جاده اهر- ورزقان واقع شده است. اين سد اخيرا به زيستگاه پرندگان مهاجر تبديل شده كه در تابستان مرغابي‌، لك‌لك و مرغ ماهي خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزي سياحان بسياري را به اين منطقه مي‌كشاند. همچنين امكان صيد انواع ماهي در آب‌هاي اين سد و فضاي سبز اطرف ان موجب شده تا اين محل به تفرجگاهي براي خانواده‌ها و جوانان گردد.

 

كاروانسراي شاه عباسي

 

‌اين كاروانسرا با اطاق‌هاي آجري و معماري زيبا در مسير جاده اهر-تبريز و گردنه گويجه بيل واقع شده و داراي يك سالن بزرگ و غرفه‌هاي متعدد بوده و منصوب به دوره صفويه است.

 

بازار سرپوشيده اهر

 

اين بازار از طاق هاي آجري ساخته شده و در زمان حكمران ارسباران(رشيدالملك) مرمت و بازسازي شده و داراي راسته بازار بازار نصيربيك و بازار جعفرقلي خان و بازار كفاشان است. اين بنا داراي حمامي بوده كه در زمان‌هاي قديم از بين رفته ‌است و اكنون محوطه آن ديده مي‌شود. بازار اهر داراي تزئينات گچبري است و اين تزئينات در كمتر بازاري قابل مشاهده است. بازار داراي شاخه هاي متعددي بوده، راسته بازار، بازار كفاشان و بازار نصير بيگ قسمتي از بازار‌هاي قديمي اهر است كه به شكل و شيوه قديمي خود پا بر جاست.

جنگل طبيعي انداب (پارك جنگلي فندقلو)

 

‌اين جنگل در 25 كيلومتري اهر- مشگين شهر بر فراز كوههاي سرسبز روستاي انداب قديم واقع شده كه بيشتر پوشش گياهي آن درختان فندق است.

 

جنگل طبيعي تنباكولو

 

اين جنگل در بخش هوراند واقع شده و به عنوان يكي از مناطق جنگلي ارزشمند رويشگاه گونه‌هاي متنوع گياهي و يكي از جاذبه‌هاي مهم گردشگري شهرستان به شمار مي‌آيد كه سالانه پذيراي هزاران گردشگر است، اشاره كرد.

منبع:اهرنما