وب سايت شخصي ولي اله ديني : گنجينه اي به نام مس سونگون وغفلت ما!
یکشنبه، 14 شهریور 1389 - 23:00 کد خبر:94
طرح مس سونگون در 130 كيلومتري شمال شرقي شهر تبريز، 40 كيلومتري فاصله هوايي شمال غرب اهر و 30 كيلومتري شمال ورزقان واقع شده است. معدن مس سونگون بر روي كمربند جهاني مس موسوم به كمربند آلپ-هيماليا قرار دارد...ظرفيت مجتمع مس سونگون در دو فازجداگانه براي توليد سالانه 300 هزار تن كنسانتره مس با عيار 30 درصد طراحي شده است كه اجراي فاز نخست آن با ظر فيت 150هزار تن با تاخير چند ساله در سال 85 صورت گرفته و فاز دوم نيز فعلا در انتظار اجرائي شدن است ...

طرح مس سونگون در 130 كيلومتري شمال شرقي شهر تبريز، 40 كيلومتري فاصله هوايي شمال غرب اهر و 30 كيلومتري شمال ورزقان واقع شده است. معدن مس سونگون بر روي كمربند جهاني مس موسوم به كمربند آلپ-هيماليا قرار دارد.

اين طرح در يك منطقه كوهستاني با متوسط ارتفاع 2000 متر بالاي سطح دريا واقع شده و در شمال باختري ايران بر روي كمربند ماگمايي البرز- آذربايجان قرار دارد. توده نفوذي سونگون، بر روي رشته كوه هاي قره داغ و ارسباران قرار گرفته اند. اين رشته كوه ها با 80 كيلومتر عرض بخشي از كمربند آندزيتي آلپ- هيماليا مي باشند. رشته كوه هاي مزبور از سمت شرقي از انتهاي كوههاي تالش، جنوب شهرستان گرمي شروع شده و با روند غربي - شرقي از سوي غرب به رشته كوه هاي قفقاز در جمهوري ارمنستان و نيز آناتولي در تركيه ملحق مي شوند. در واقع اين رشته كوه ها دنباله رشته كوه هاي قفقاز مي باشند

با توجه به اكتشافات انجام گرفته و بر اساس اطلاعات منتشر شده ذخيره احتمالي اين معدن بيش از يك ميليارد تن و ذخيره قابل استخراج آن حدود 800ميليون تن برآورد شده است كه در مجموع كل ذخاير قطعي، احتمالي و ممكن در محدوده كانسار سونگون حدود 9/۱ ميليارد تن سنگ مس با عيار 67/. % است .

ظرفيت مجتمع مس سونگون در دو فازجداگانه براي توليد سالانه 300 هزار تن  كنسانتره مس با عيار 30 درصد طراحي شده است كه اجراي فاز نخست آن با ظر فيت 150هزار تن به دليل غفلت هاي انجام شده با تاخير چند ساله در سال 85 صورت گرفته و فاز دوم نيز فعلا در انتظار اجرائي شدن است .

طبق مصوبات سفر رياست محترم جمهوري قرار است در فاز دوم مجتمع مس سونگون با احداث كارخانه دوم تغليظ ضمن افزايش ظرفيت توليد كنسانتره به ميزان 150 هزار تن ، كارخانه هائي مانند موليبدن، ذوب، اسيد و پالايش و كاتد در جوار اين مجتمع راه اندازي شود.

بنا به گفته مسئولين امر براي انجام  اين مهم حداقل به اعتباري بالغ بر 1.2 ميليارد دلار نياز است كه شايد تهيه منابع اين رقم يكي از دلايل  اصلي به تعويق افتادن پروژه هاي ياد شده بوده است.

اگراين پروژه مهم در ظرف مدت چهار الي پنج سال اجرايي شود براي حدود 3 هزار نفر به صورت مستقيم و بيش از 10 هزار نفر به طور غيرمستقيم اشتغال ايجاد خواهد نمود و با سرازير شدن درآمدهاي كلان در نتيجه اين سرمايه گذاري، موجبات رشد و رونق اقتصادي منطقه در سطح استاني و ملي فراهم خواهد شد.

مس ، فلزي است كه بعنوان يك كالاي واسطه اي يا نهايي در بسياري از بخشها كاربردهاي بسيار متنوعي دارد . به شكل تصفيه شده در واحد هاي توليدي شمش هاي مسي ، ريخته گيريها ، واحدهاي مفتول سازي ، واحدهاي توليدكننده فرآورده هاي برنجي و با تبديل به فرآورده هايي نظير سيم بدون پوشش ، كابل و سيم پوشش دار ، نوار و تسمه لوله ، ميله ، محصولات ريخته گري و ...  مورد استفاده قرار مي گيرد. مهمترين مورد استفاده نهائي از مس در صنايع برق و الكترونيك صورت مي گيرد و حدود 46 درصد مصرف مس جهان مربوط به اين بخش است با اين توصيف و با وجود بيش از 35 درصد ذخاير مس ايران در ارسباران يكي از محورهاي توسعه اين منطقه به ويژه شهرستانهاي اهر و ورزقان رونق صنعت مس و راه‌اندازي صنايع جانبي و پايين دستي آن مي تواند باشد. 

به نظر مي رسد اهميت وحساسيت هاي اين پروژه مهم و حياتي آن طور كه بايد مورد توجه قرار نگرفته است به طوري كه گاهي درعرصه انتخابات محلي و مقاطع مختلف اين صنعت نوپاي استان مورد بي مهري و تاخت و تاز عده اي ناآگاه و يا مغرض قرارمي گيرد. اگرچه اولويت جذب و اشتغال در اينگونه طرحها در شرايط مساوي بامردم منطقه مي باشد اما كساني كه به جاي تبيين اهداف و آثار مثبت اقتصادي دراز مدت اين صنعت و پي گيري راهكارها و برنامه هاي راهبردي افق چشم انداز طرح سونگون ،انتظارات مردم را صرفا در حد به كارگيري چند نفر در اين طرح عظيم پايين مي آورند بدون آنكه بستر هاي طبيعي سرمايه گذاري را فراهم نمايند و با ايجاد كميته هاي تعيين صلاحيت و مرزبندي به اصطلاح در صدد احقاق حقوق مردم فلان شهر و روستا برمي آيند آيا جز اين است كه به نام دفاع از اشتغال و... سرپوشي بر ضعف هاي خود مي گذارند و فرصت هاي واقعي توسعه و سرمايه گذاري را با ايجاد و دامن زدن به اختلافات بين شهرها و روستاهاي منطقه خواسته و يا ناخواسته يكي پس از ديگري از ميان بر مي دارند.

صنعتي كه نيازمند حد اقل 12000 ميليارد ريال سرمايه گذاري براي تكميل و راه اندازي فازهاي توسعه اي و زيربنايي آن است فراتر از نام يك شهر، منطقه و حتي استان مي باشد و تحقق اهداف آن بدون حمايت و پشتيباني مسئولين و دست اندركاران استاني و كشوري به ويژه مجمع نمايندگان استان ميسر نخواهد بود و تداوم اشتغال مردم منطقه زماني تحقق مي يابد كه سرمايه گذاري هاي جديد در يك فضاي عاري از اختلافات منطقه اي انجام پذيرد و فرصت هاي اشتغال براي همه به صورت يكسان ايجاد شود  و الا مقابل هم گذاشتن چند شهر و روستا و اينكه فلان كارمند جزء از فلان شهر اطراف باشد يا نباشد به هيچ وجه به رشد و پويايي اين صنعت كمك نمي كند و ملاك و معيار درستي بر ارزيابي تحقق اهداف و برنامه هاي تعهد شده و عملكرد مديران آن نمي تواند باشد و ممكن است به دليل پرداختن به مسائل كم ارزش وحاشيه اي و باز ماندن از اصل قضيه اجراي فاز دوم توسعه را با تاخير هاي چندين ساله مواجه  و با پشت سر گذاشتن فرصتها اين گنجينه با ارزش را مفرغ نمايد.